Filosofi

Så snart människan endast är form, har hon ingen form och med det tillståndet är också personen upphävd. Kort sagt: bara såvitt hon är självständig , finns realitet utom henne; bara såvitt hon är mottaglig, finns realitet i henne, är hon en tänkande kraft.

Ja, här sitter jag hemma hos Viktoria och jobbar för omväxlings skull och det är ju trevligt för hon har bakat chokladflarn och bjudit mig på sin paradrätt torellini med chilikryddad ostsås.

Viktoria läser en rolig kurs på stockholms universitet just nu. Hon ska läsa en hel bok i stil med texten ovan, vilken är direktciterad från nämnda bok "Schillers estetiska brev" .  Stackars kvinna.

Om jag någonsin får för mig att läsa filosofi så skjut mig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0