Du dödade Bambis mamma

Igår var det lite av en Disneykväll hemma hos Viktoria. Inbjudna gäster. Viktoria och jag. Sedda filmer Bambi, Skönheten och Odjuret och Mulan.

Jag hade aldrig sett Bambi och därför började vi med den. Den var söt, skunken Flower tog mitt hjärta och behöll det men sen kan jag bara säga en sak; vilken hemsk, hemsk, HEMSK film. De sköt ju mamman. De DÖDADE henne. Pang, pang and she was nomore liksom...
           Och en annan sak varför tar Bambis pappa inget som helst ansvar i uppfostrandet av den lille? Vilken anti-feministfilm! Mamman stannar hemma med barnet och pappan står på en klippa och ser cool ut. Upprörande.

Vad det gäller Skönheten och Odjuret så måste jag ju få fästa det vi alla tänker på papper. Jag menar, kom igen. Odjuret ser ju bättre ut som odjur. Lite rufsig och sexig sådär. Som man, tja, som man ser han ju bara konstig och ovårdad ut.

Mulan då? Nej jag har nog inget upprörande att säga om Mulan. Jag älskar Mulan.


Kommentarer
Postat av: la mamma



Jag tror att om man tittar på alla Disneyfilmer ur ett könsrollsperspektiv, så ska man finna en hel del obehagliga saker ..

2010-11-03 @ 09:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0